Biznes franczyzowy to działalność polegająca na współpracy dwóch przedsiębiorstw: franczyzodawcy i franczyzobiorcy. Ten pierwszy jest zwykle rozpoznawalną w branży firmą, która ma z góry ustalony model biznesowy. Udziela on drugiemu przedsiębiorstwu niezbędnej wiedzy i technologii a także udziela mu prawa do korzystania z nazwy i znaków towarowych za wynagrodzenie, którym jest określony procent w zyskach zawarty w umowie franczyzy.
Spis Treści
Rodzaje
Biznes franczyzowy dzieli się ze względu na różne kryteria: rodzaj działalności, rodzaj know-how lub organizację systemu.
Rodzaj działalności:
- franczyza handlowa – sprzedaż produktów, który jest udostępniany przez franczyzodawcę; franczyzobiorca otrzymuje wiedzę dotyczącą sprzedaży i wyglądu sklepu oraz znaki towarowe. Występuje głównie w sklepach odzieżowych, obuwniczych lub stacjach paliw,
- franczyza dystrybucyjna – przedsiębiorstwu, oprócz wyżej wymienionych, udostępnione zostają także receptury, metody wykonania i oprogramowanie. Takie rodzaj franczyzy działa w bankach i restauracjach.
Rodzaj know-how:
- franczyza dystrybucji produktu – polega na współpracy na linii dostawca-sprzedawca; franczyzobiorca korzysta z marki a sprzedaż odbywa się bez wsparcia franczyzodawcy,
- franczyza koncepcji działalności – polega na pełnym wsparciu franczyzobiorcy; franczyzodawca może szkolić pracowników drugiego przedsiębiorstwa oraz daje do wglądu książkę operacyjną.
Organizacja systemu:
- franczyza bezpośrednia – franczyzodawca sam daje licencję i kontroluje, czy wszystkie punkty umowy są przestrzegane przez franczyzobiorcę; w razie problemów, pomaga w prowadzeniu firmy,
- franczyza wielokrotna – franczyzobiorca znajduje się w posiadaniu więcej niż jednej jednostki; spoczywa na nim obowiązek stworzenia umownej liczby punktów w ściśle określonym czasie,
- masterfranczyza – występuje umowa na wyłączność. Franczyzobiorca przejmuje większość obowiązków i ma pełną swobodę w działaniu; różnice kulturowe i prawne determinują powstawanie tego modelu we franczyzach międzynarodowych,
- przedstawicielstwo regionalne – polega na zatrudnianiu pośredników, którzy wyszukują franczyzobiorców.
Cechy biznesu franczyzowego
Przeważnie na otworzenie tego rodzaju działalności rozpoczynają osoby, które chcą:
- otrzymywać wsparcie dużej marki w wielu aspektach działalności, od znalezieniu lokalu do przeprowadzania szkoleń,
- uniknąć wypadnięcia z rynku,
- korzystać ze sprawdzonego modelu biznesowego,
- zmniejszyć lub wyeliminować koszty związane z marketingiem,
- mieć zapewnione dostawy towaru.
Jednak istnieją także poważne zagrożenia, jakie generuje prowadzenie takiej działalności:
- opłaty franczyzowe, jako procent od wygenerowanych zysków,
- umowa jest podpisywana na określony czas, co wprowadza poczucie niestabilności,
- kontrola wydatków franczyzobiorcy,
- brak miejsca na wdrażanie własnych pomysłów, przez ściśle ustalony model działania franczyzodawcy,
- kryzys głównego przedsiębiorstwa przekłada się na spadek wyników franczyzobiorców,
- upadek franczyzodawcy powoduje zamknięcie działalności wszystkich pozostałych przedsiębiorstw.
Więcej informacji Artykuł powstał we współpracy z https://franczyzawpolsce.pl/baza-sieci – bądź na bieżąco. |