Franczyza - zalety i wady kooperacji z gigantem

Franczyza – zalety i wady kooperacji z gigantem

Aktualności

Biznes franczyzowy to działalność polegająca na współpracy dwóch przedsiębiorstw: franczyzodawcy i franczyzobiorcy. Ten pierwszy jest zwykle rozpoznawalną w branży firmą, która ma z góry ustalony model biznesowy. Udziela on drugiemu przedsiębiorstwu niezbędnej wiedzy i technologii a także udziela mu prawa do korzystania z nazwy i znaków towarowych za wynagrodzenie, którym jest określony procent w zyskach zawarty w umowie franczyzy.

Rodzaje

Biznes franczyzowy dzieli się ze względu na różne kryteria: rodzaj działalności, rodzaj know-how lub organizację systemu.

Rodzaj działalności:

  • franczyza handlowa – sprzedaż produktów, który jest udostępniany przez franczyzodawcę; franczyzobiorca otrzymuje wiedzę dotyczącą sprzedaży i wyglądu sklepu oraz znaki towarowe. Występuje głównie w sklepach odzieżowych, obuwniczych lub stacjach paliw,
  • franczyza dystrybucyjna – przedsiębiorstwu, oprócz wyżej wymienionych, udostępnione zostają także receptury, metody wykonania i oprogramowanie. Takie rodzaj franczyzy działa w bankach i restauracjach.

Rodzaj know-how:

  • franczyza dystrybucji produktu – polega na współpracy na linii dostawca-sprzedawca; franczyzobiorca korzysta z marki a sprzedaż odbywa się bez wsparcia franczyzodawcy,
  • franczyza koncepcji działalności – polega na pełnym wsparciu franczyzobiorcy; franczyzodawca może szkolić pracowników drugiego przedsiębiorstwa oraz daje do wglądu książkę operacyjną.

Organizacja systemu:

  • franczyza bezpośrednia – franczyzodawca sam daje licencję i kontroluje, czy wszystkie punkty umowy są przestrzegane przez franczyzobiorcę; w razie problemów, pomaga w prowadzeniu firmy,
  • franczyza wielokrotna – franczyzobiorca znajduje się w posiadaniu więcej niż jednej jednostki; spoczywa na nim obowiązek stworzenia umownej liczby punktów w ściśle określonym czasie,
  • masterfranczyza – występuje umowa na wyłączność. Franczyzobiorca przejmuje większość obowiązków i ma pełną swobodę w działaniu; różnice kulturowe i prawne determinują powstawanie tego modelu we franczyzach międzynarodowych,
  • przedstawicielstwo regionalne – polega na zatrudnianiu pośredników, którzy wyszukują franczyzobiorców.

Cechy biznesu franczyzowego

Przeważnie na otworzenie tego rodzaju działalności rozpoczynają osoby, które chcą:

  • otrzymywać wsparcie dużej marki w wielu aspektach działalności, od znalezieniu lokalu do przeprowadzania szkoleń,
  • uniknąć wypadnięcia z rynku,
  • korzystać ze sprawdzonego modelu biznesowego,
  • zmniejszyć lub wyeliminować koszty związane z marketingiem,
  • mieć zapewnione dostawy towaru.

Jednak istnieją także poważne zagrożenia, jakie generuje prowadzenie takiej działalności:

  • opłaty franczyzowe, jako procent od wygenerowanych zysków,
  • umowa jest podpisywana na określony czas, co wprowadza poczucie niestabilności,
  • kontrola wydatków franczyzobiorcy,
  • brak miejsca na wdrażanie własnych pomysłów, przez ściśle ustalony model działania franczyzodawcy,
  • kryzys głównego przedsiębiorstwa przekłada się na spadek wyników franczyzobiorców,
  • upadek franczyzodawcy powoduje zamknięcie działalności wszystkich pozostałych przedsiębiorstw.
Więcej informacji
Artykuł powstał we współpracy z https://franczyzawpolsce.pl/baza-sieci – bądź na bieżąco.
0 0 votes
Daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments