Jak wdrożyć program wsparcia pracownika EAP w swojej firmie?

Jak wdrożyć program wsparcia pracownika EAP w swojej firmie?

Artykuł Miesiąca Poradnik Klienta

Zdrowie psychiczne i mentalne pracowników powinno być kluczową sprawą dla każdego pracodawcy. To nie tylko ludzkie i empatyczne podejście, ale też dbanie o dobro firmy i wykonywanych wewnątrz niej działań. Na efekty pracy składają się pracownicy, którzy powinni być w dobrej formie, by wykonywać swoje obowiązki dokładnie, sprawnie i wydajnie. Dlatego pracodawcy decydują się na wprowadzenie do firmy benefitu polegającego na szybkim dostępie pracowników do psychologa.

Na czym polega program EAP?

Employee Assistance Program (EAP) to dobrowolny program w miejscu pracy, który oferuje bezpłatne i poufne konsultacje, krótkoterminowe doradztwo, to usługi uzupełniające dla pracowników, którzy mają problemy osobiste i/lub związane z pracą. EAP dotyczą szerokiego i złożonego zbioru problemów wpływających na samopoczucie psychiczne i emocjonalne, takich jak nadużywanie alkoholu i innych substancji, stres, smutek, problemy rodzinne i zaburzenia psychiczne. Doradcy EAP pracują również w roli konsultacyjnej z menedżerami i przełożonymi, aby sprostać wyzwaniom i potrzebom pracowników i organizacji. Wiele EAP aktywnie pomaga organizacjom w zapobieganiu i radzeniu sobie z przemocą w miejscu pracy, traumą i innymi sytuacjami kryzysowymi.

EAP w Polsce

Programy wsparcia pracowników są w Polsce trendem wzrastającym. Choć na ten moment to nieczęsto spotykany benefit, od dwóch lat obserwujemy zainteresowanie obszarem zdrowia psychicznego pracowników. Coraz więcej firm przygotowuje się do wprowadzenia EAP lub innej formy wsparcia psychicznego, lub już uruchamia programy pilotażowe. Firmy specjalizujące się w dostarczaniu systemowego wsparcia zdrowia psychicznego do organizacji proponują różne rozwiązania optymalne kosztowo, na które nawet nieduże firmy mogą sobie pozwolić. Zanim odrzucimy ten pomysł, warto zapoznać się z ofertą platform psychoedukacyjnych czy firm specjalizujących się w EAP.

Jak wdrożyć program wsparcia pracownika EAP w swojej firmie?

Wdrożenie EAP w firmie

Wprowadzenie do organizacji programu EAP powinno mieć wymiar systemowy. Każdy pracownik będzie miał równy dostęp do tego benefitu i będzie wiedział jak z niego korzystać. Konieczne jest więc nie tylko nawiązanie współpracy z psychologiem lub organizacją oferującą tego rodzaju wsparcie, ale także przygotowanie przejrzystej komunikacji dla zespołu. Pracownicy powinni znać ofertę programu EAP, wiedzieć, kiedy i w jaki sposób mogą z niego korzystać oraz rozumieć, w jakich sprawach mogą się zgłaszać. Warto regularnie przypominać o dostępności programu i oferować różne możliwości korzystania, np. szkolenia, webinaria.

Rodzaje i zasady działania usługi

Zanim jednak zaoferujemy pracownikom dostęp do opieki psychologicznej, warto ustalić dokładny zakres usług oraz zasady działania programu. W zależności od przyjętej formuły może on polegać na:

  • zaoferowaniu całodobowego wsparcia psychologicznego,
  • refundowanych konsultacjach psychologicznych,
  • programach i treściach psychoedukacyjnych,
  • warsztatach i szkoleniach z samorozwoju,
  • dostępie do specjalistów z obszaru zdrowia psychicznego i samorozwoju.

0 0 votes
Daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments