Pisanie tekstów internetowych cieszy się coraz większą popularnością. To przede wszystkim wynik dostępności tego zawodu. Do rozpoczęcia kariery copywritera wystarczy połączenie z internetem, klawiatura i kilka pomysłów. Czy opłaca się zostać internetowym pisarzem? Ile zarabia copywriter i jak znaleźć pierwsze zlecenia? Przeczytaj artykuł i przekonaj się sam.
Spis Treści
Copywriter – co to za zawód
Określenie „copywriter” funkcjonuje na naszym rynku zaledwie od kilkunastu lat. Ten termin pojawił się nad Wisłą wraz z innymi określeniami, zapożyczonymi z zachodnich podręczników marketingu. Mianem „copywriterów” przez lata określano przede wszystkim osoby odpowiedzialne za tworzenie sloganów i haseł reklamowych. Obecnie ten termin ma dużo szersze znaczenie.
Dzisiejszy copywriter zajmuje się tworzeniem wszystkich tekstów funkcjonalnych. Takie teksty, oprócz swojej podstawowej roli (tj. przenoszenia informacji), mają do spełnienia różne dodatkowe zadania. Mogą zachęcać czytelników do zakupu produktu, pobrania pliku z ofertą lub zapisu na newsletter. Rozwój branży e-commerce zwiększył też zapotrzebowanie na oryginalne treści dla stron i sklepów internetowych. Ponadto pojawiła się prężnie działająca branża copywritingu seo, czyli tworzenia tekstów, wykorzystywanych do pozycjonowania witryn w wyszukiwarkach.
Rozpoczęcie kariery copywritera nie jest związane z koniecznością posiadania formalnego wykształcenia. W copywritingu liczą się przede wszystkim konkretne umiejętności oraz portfolio. Etaty w tym zawodzie należą do rzadkości. Zdecydowana większość pracy wykonywana jest na zasadach freelancingu, czyli realizowania pojedynczych zleceń dla wielu pracodawców naraz.
Ile zarabia copywriter
Wynagrodzenie copywritera zależy przede wszystkim od doświadczenia oraz rodzaju tworzonych tekstów. Podstawowe utwory SEO są wyceniane na poziomie od kilku do kilkunastu złotych za 1000 znaków ze spacją.
W przypadku specjalistycznych artykułów lub opisów produktów – stawka ta rośnie kilkukrotnie. Wiele zależy również od sposobu pozyskiwania klientów. Popularne portale zrzeszające copywriterów oferują wygodny dostęp do zleceń, jednak mają mniejsze stawki. Przy indywidualnym poszukiwaniu klientów – copywriter musi wykazać więcej zaangażowania, jednak jego zarobki znacznie rosną.
Osoba całkowicie początkująca może liczyć na wynagrodzenie w granicach 10-20 zł netto za godzinę pracy. Przeciętny twórca tekstów internetowych zarobi dwa razy tyle. Natomiast górna granica wynagrodzenia praktycznie nie istnieje. Rozpoznawalni copywriterzy, przy współpracy z dużymi markami, otrzymują wynagrodzenie w wysokości kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie.
Jak znaleźć pierwsze zlecenia
Rozpoczęcie kariery internetowego pisarza jest banalnie proste. Wystarczy, że wpiszesz w okno wyszukiwarki określone hasło (np. „jak zarabiać na pisaniu”). W sieci znajdziesz mnóstwo artykułów, poradników i platform zrzeszających twórców.
Większość copywriterów rozpoczyna przygodę z pisaniem od rejestracji na jednym z większych portali, które pośredniczą w realizacji zleceń na teksty. Rejestracja na takim portalu jest całkowicie darmowa, chociaż uzyskanie dostępu do zleceń może być uzależnione od pozytywnego rozpatrzenia tekstu próbnego.
Po rejestracji wystarczy wybrać zlecenie z listy i stworzyć swój pierwszy tekst. Następnie utwór automatycznie trafi do klienta, natomiast na konto copywritera zostanie przelana określona kwota pieniędzy. Różnorodność zleceń potrafi przytłoczyć. W sieci znajdziesz zapotrzebowanie zarówno na krótkie teksty pozycjonujące, jak też obszerne artykuły i felietony. Realizacja jednego zlecenia może trwać od kilkunastu minut do kilku godzin. Sam możesz wybrać gdzie, ile i kiedy chcesz pracować. Przez to wiele osób traktuje pisanie tekstów internetowych jako dodatkową pracę w domu.
Wpis gościnny portalu Zarabiaj Na Pisaniu.