Na kim spoczywa odpowiedzialność za ładunek? Kto jest winny, gdy dochodzi do wypadków podczas jego transportu? Choć mamy do czynienia z precyzyjnie określonymi zasadami, ich interpretacja nadal nastręcza sporych trudności. Okazuje się, że mają je również ubezpieczyciele, a nawet – sądy. Warto więc przypomnieć te zasady, co do których nie powinniśmy mieć najmniejszych wątpliwości.
Gdy ładunek jest typowy
Jeśli mamy do czynienia z ładunkiem typowym, a więc przewożonym na lawetach, kluczowe znaczenie powinien mieć dla nas artykuł 43 ustęp 1 Prawa przewozowego. Stanowi on, że kluczowe znaczenie mają te regulacje, które możemy znaleźć w umowie przewozu, jeśli jednak ani ona sama, ani odpowiedni przepis prawny nie stanowią inaczej, tak zwane czynności ładunkowe wcale nie należą do obowiązków przewoźnika. Tu znacznie więcej obowiązków nakłada się na nadawcę i odbiorcę. Oczywiście, nie oznacza to wcale, że przewoźnik nie ma żadnych zadań do zrealizowania. To on odpowiada za sprawdzenie, w jaki sposób został rozmieszczony ładunek i informuje o swoich wątpliwościach w tym zakresie. Jet to o tyle ważne, że do wypadku lub uszkodzenia towaru często prowadzi właśnie jego złe rozmieszczenie, a standardowe ubezpieczenie zwykle nie chroni przewoźnika. Powszechnie uważa się w takich przypadkach, że przewoźnik, który nie wnosił żadnych zastrzeżeń do działań nadawcy, uznał, że czynności wykonane przez niego były prawidłowe. W takim wypadku nie można obwiniać nadawcy o zdarzenia, do jakich doszło już podczas transportu i które spowodowały uszkodzenie przewożonego ładunku.
Ładunek podczas transportu
Sytuacja zmienia się znacząco, gdy transport już trwa, wtedy bowiem za ładunek odpowiada przewoźnik. To właśnie dlatego, podczas przekazywania ładunku jest on zobowiązany do sprawdzenia jego stanu. Jeśli tego nie zrobi, uszkodzenie lub zniszczenie przewożonych towarów będzie jego bezpośrednią winą, a zarówno nadawca, jak i odbiorca będą mogli wyciągać określone konsekwencje. Podobnie pewnym ułatwieniem może być wykupienie dodatkowego ubezpieczenia, postuluje się jednak przede wszystkim staranną analizę działań podejmowanych podczas załadunku, o której była zresztą mowa wcześniej.
Gdy ładunek jest nietypowy
Przepisy polskiego prawa wprowadzają podział ładunków na typowe i nietypowe, dobrze jest więc nie tylko zdawać sobie sprawę z jego istnienia, ale również wiedzieć, na czym polega różnica. Za ładunki nietypowe uznaje się te, które wymagają specjalistycznej wiedzy podczas załadunku, rozmieszczania ich na pojeździe przewodnika oraz zabezpieczania. Tu należy liczyć się z tym, że każda sytuacja będzie analizowana odrębnie tak przez ubezpieczyciela, jak i przez sąd, jeśli konieczne będzie dochodzenie swoich praw z pomocą tej instytucji. Aby uniknąć ewentualnych problemów, należy poświęcić szczególnie dużo uwagi wyczuleniu kierowcy na zagrożenia związane z nieodpowiednim umieszczeniem i zabezpieczeniem przewożonego towaru. Dzięki temu, jako przedstawiciel przewoźnika, będzie on reagował z odpowiednim wyprzedzeniem na ewentualne utrudnienia i nieprawidłowości.
Artykuł powstał przy współpracy z serwisem www.skrzynietransportowe.eu |