Odzyskanie omyłkowo przelanych pieniędzy będzie popularniejsze. Prezydent podpisał nowelizację ustawy o pomocach płatniczych. Dzięki zmianie znikną kłopoty z odzyskaniem pieniędzy, które klient omyłkowo przelał na niewłaściwe konto. Projekt powstał w efekcie współpracy Prezydenta RP i Rzecznika Finansowego, z poparciem pozostałych członków Zespołu Analiz Systemowych.
Odzyskanie omyłkowo przelanych pieniędzy będzie popularniejsze
– Nowe przepisy przyjęte zostały w Urzędzie jednomyślnie, co oferuje o tym, iż to przyczyna ponad podziałami i znacznie potrzebna społeczeństwu – mówił Prezydent Andrzej Duda, w trakcie uroczystości podpisania ustawy w dniu 27 kwietnia 2018 r.
W Sejmie za przyjęciem ustawy głosowało 436 posłów, w Senacie za przyjęciem ustawy głosowali wszyscy Senatorowie – 79, nikt nie był przeciw i nikt nie wstrzymał się od głosu. Nowe regulacje zaczną działać w procesie 3 miesięcy po pracy ustawy w Serwisie Ustaw.
Pomyłka może sprawić się każdemu
– Z wyników do nas wpływających wynikało, że omyłkowy przelew na niewłaściwe konto, był źródłem poważnych problemów. W ekstremalnych wypadkach klienci zostawaliśmy w współczesny sposób pieniądze, ponieważ nie było mechanizmu zmuszającego użytkownika do obrotu środków. Dzięki tej zmianie w grupie przypadków dostaniemy je nawet w procesu paru dni – mówi Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Finansowy.
W działalności pomyłka we wskazaniu numeru konta może przydarzyć się każdemu. Do Rzecznika skarżyły się osoby, które wpisały cały numer konta osobistego odbiorcy (o co szczególnie łatwo przy dużych przelewach wytwarzanych przez przedsiębiorców), pomyliły się przy wpisywaniu numeru konta albo nawet wykonały przelew na konto podane np. w tematach informacyjnych. Do ostatniej chwili, nie było jednoznacznej i prostej procedury odzyskiwania takich sposobów. Dodatkowo tajemnica bankowa nie pozwalała ujawniać danych użytkownikowi, co uniemożliwiało złożenie pozwu w stosunku.
Jak odzyskać pieniądze?
Po zmianach klient, który zorientuje się, że omyłkowo wykonał przelew na krótkie konto będzie opisywał swój bank lub SKOK o tym fakcie. Tenże będzie stanowił 3 dni na poinformowanie konsumenci o błędzie i konwencjach braku zwrotu środków w procesie 30 dni.
– Zwrot zabiegów będzie organizowany na specjalny rachunek techniczny, co daje pełną anonimowość odbiorcy omyłkowego przelewu. Po otrzymaniu środków, dostawca w procesie 1 dnia roboczego będzie kierował je na konto klienta. Jeśli w umowę zaangażowanych było dwóch dostawców termin wydłuży się do paru dni codziennych – wyjaśnia Bartosz Wyżykowski, radca prawny w biurze Rzecznika Finansowego.
Jeśli odbiorca omyłkowego przelewu nie zwróci pieniędzy dobrowolnie w procesie 30 dni, bank lub Skok będzie odpowiedzialny do dania płatnikowi danych klientowi.
– Zapewni to pewne dochodzenie chcenia na drodze sądowej. Podstawę prawną tworzyć będą przepisy o bezpodstawnym wzbogaceniu. Sąd oceni zaś, czy roszczenie płatnika jest prawidłowe – mówi Bartosz Wyżykowski.
W działalności nazywa to, że klient omyłkowego przelewu, który nie zwróci omyłkowo otrzymanych kwot będzie zmuszony do tego wyrokiem sądu i poniesie dodatkowo koszty powiązane z biegiem.
Rola Zespołu Analiz Systemowych
Powodem do zrealizowania proponowanych zmian stanowiły tematy zgłaszane przez klientów do Rzecznika Finansowego. Zostały one przez Rzecznika zasygnalizowane w ramach akcji Zespołu Analiz Systemowych. Zespół został stworzony przez Szefa Kancelarii Prezydenta RP w planu formułowania propozycji zmian obowiązujących regulacji prawnych w oparciu o sprawy obywateli, jakie stanowiły przedmiotem rozpoznania przez Biuro Interwencyjnej Porady Prawnej Kancelarii Prezydenta RP lub zachęconych do wymianie w ramach Zespołu: Rzecznika Finansowego, Rzecznika Praw Dziecka, Rzecznika Praw Cywilnych oraz Rzecznika Praw Pacjenta.