Praca za granicą może wiązać się z wieloma trudnościami. Jedną z nich jest kwestia ubezpieczenia zdrowotnego. Osoby pracujące w innych krajach często nie do końca wiedzą, czy mogą liczyć na ubezpieczenie zdrowotne w Polsce. Warto rozwiać wszelkie wątpliwości i jednoznacznie określić, kto może korzystać z bezpłatnej opieki zdrowotnej w kraju.
Spis Treści
Stała praca za granicą a ubezpieczenie zdrowotne w Polsce
Gdy osoba, która zdecydowała się na pracę za granicą, planuje odwiedzić bliskich w Polsce, przed wyjazdem musi pamiętać o konieczności wyrobienia Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego. Na forach o pracy za granicą, np. https://www.gowork.pl/forum/praca-za-granica, można znaleźć wiele informacji na jej temat. Warto zorientować się, jak wygląda kwestia ubezpieczenia zdrowotnego w Polsce u pracowników wykonujących obowiązki zawodowe w innych krajach.
Osoby, które postanowiły wyjechać z Polski na stałe i mieszkają w krajach Unii Europejskiej, opłacają składki na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne tam, gdzie są zatrudnione. Co zatem z ubezpieczeniem zdrowotnym w Polsce?
Jakie uprawnienia mają osoby posiadające EKUZ?
Jednym ze sposobów, by rozwiązać kwestię dotyczącą pracy za granicą a ubezpieczenia zdrowotnego w Polsce, jest bycie posiadaczem EKUZ. Pacjent w razie potrzeby będzie mógł zgłosić się do polskiej służby zdrowia, która zapewni mu bezpłatną opiekę. EKUZ nie pozwoli jednak np. na wykonanie zabiegu, którego przeprowadzenie było przewidziane wcześniej. Co więcej, możliwe będzie skorzystanie tylko z niezbędnej pomocy medycznej. Niezbędnej, czyli jakiej? Ta decyzja będzie należeć do lekarza.
Jeśli pacjent będzie chciał leczyć się w Polsce, musi zgłosić się do kasy chorych w kraju swojego zamieszkania i otrzymać formularz E112 ze zgodą na odbycie zabiegu w Polsce. Dzięki temu koszty pokryje kasa chorych, do której należy.
Praca sezonowa za granicą a ubezpieczenie zdrowotne w Polsce
Jak wygląda kwestia ubezpieczenia zdrowotnego w Polsce w przypadku wyjazdu za granicę do pracy sezonowej? Na taki wyjazd zwykle decydują się osoby, które chcą w ten sposób szybko podreperować swój budżet. Zagadnienie dotyczące pracy sezonowej za granicą i ubezpieczenia zdrowotnego w Polsce jest bardziej zawiłe niż mogłoby się wydawać. Prawo mówi, że w przypadku pracy sezonowej pracownik od pierwszego dnia może korzystać z ubezpieczenia zdrowotnego w kraju, w którym się znajduje – służba zdrowia nie weryfikuje długości pobytu pacjentów za granicą.
W praktyce ta kwestia nie zawsze jest tak przejrzysta – wielu pracowników sezonowych może korzystać tylko z podstawowej opieki zdrowotnej na terenie innego kraju. Warto podjąć dodatkowe kroki we własnym zakresie – polecane jest wykupienie ubezpieczenia turystycznego w Polsce.
Ubezpieczenie turystyczne w Polsce a praca sezonowa za granicą
Podczas podpisywania umowy dotyczącej ubezpieczenia turystycznego należy podkreślić, że planuje się wyjazd do pracy. Składka będzie co prawda nieco wyższa, jednak ukrywając ten fakt, można narazić się na przykre konsekwencje – w razie choroby lub wypadku ubezpieczyciel może odmówić pokrycia kosztów leczenia.
Niektóre ubezpieczalnie mogą poprosić o określenie stanowiska, jakie będzie zajmować pracownik. Jest to spowodowane faktem, że część zawodów zalicza się do grupy tzw. podwyższonego ryzyka. W tym przypadku składka może być jeszcze wyższa. Jeśli jednak pracownik sezonowy będzie chciał skorzystać z ubezpieczenia w Polsce, będzie to możliwe, choć tylko w określonych przypadkach. Ze służby zdrowia w Polsce mogą korzystać uczniowie lub studenci oraz osoby, które posiadają ubezpieczenie jako członkowie rodziny osób pracujących w kraju.
Praca za granicą a ubezpieczenie zdrowotne w Polsce – szczególne przypadki
Poza opisanymi przypadkami istnieją także inne sytuacje. Nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi dotyczącej ubezpieczenia zdrowotnego w Polsce przy pracy za granicą. Osoby, które mają prawo do emerytury lub renty albo opłacają dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne, po wyjeździe zarobkowym do innego kraju UE stracą prawo do korzystania z polskiej służby zdrowia. Powinny zgłosić się do kasy chorych w innym kraju.
Pracownicy bądź przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność w Polsce oraz innym państwie członkowskim Unii Europejskiej czy też Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA), powinni zgłosić się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Podejmie on decyzję, w którym państwie zostaną ubezpieczeni i gdzie będą opłacać składki.
Osoby oddelegowane do pracy w państwie UE bądź EFTA przez 24 miesiące mogą korzystać z ubezpieczenia w Narodowym Funduszu Zdrowia. Potrzebne jest zaświadczenie A1, którego uzyskanie leży w gestii pracodawcy.