Na rynek pracy wchodzą właśnie młodzi ludzie należący do tzw. pokolenia Z. Kogo nazywamy w ten sposób i jakie mają oni mocne i słabe strony? Poszukajmy odpowiedzi na te pytania!
Spis Treści
Czym jest pokolenie Z?
Specjaliści na rynku pracy potrafią wyróżnić aktywnych zawodowo przedstawicieli czterech pokoleń, które mają charakterystyczne dla siebie cechy, wartości i podejście do pracy. Inne są też ich zalety i wady. Mowa tu o pokoleniu X, Y, Z oraz baby boomers. Każdej z tych grup należą się odmienne porady dla pracowników, nieco inne traktowanie przez przełożonych oraz zrozumienie.
W tym artykule zajmiemy się najmłodszą generacją nazywaną Z od ostatniej litery alfabetu. Należą do niej osoby urodzone między 1995 a 2005 rokiem, które w chwili pisania tego artykułu mają od 17 do 25 lat, a więc najczęściej podejmują swoją pierwszą pracę. Jak kształtują się ich kompetencje i jakie mają sposoby na zdobycia wiedzy?
Kompetencje i zalety pokolenia Z
Pokolenie Z nie bez przyczyny nazywa się „cyfrowymi nomadami”. Ci młodzi ludzie urodzili się przecież w czasie, kiedy nowoczesne technologie zaczęły wywierać ogromny wpływ na codzienne życie. Od dzieciństwa są więc oswojeni ze smartfonami i komputerami, co przekłada się na ich kreatywność i otwartość na nowe rozwiązania. Szczególnie docenieni mogą być więc przez firmy, które zajmują się e-marketingiem i działającym w branży IT.
Dostęp do nieograniczonej ilości wiedzy, podanej często w bardzo ciekawy sposób, ma też wpływ na inne dziedziny życia pokolenia Z. Osoby te są nastawione na rozwój i chętnie podejmują wyzwania, do których wcześniejsze pokolenia podchodzą raczej ze strachem i niepewnością. Urodzeni po 1995 roku szybko i efektywnie wyszukują informacje i chętnie sprawdzają ich wiarygodność. Trudno oczywiście generalizować, ale trzeba przyznać, że właśnie z tego pokolenia wyłoniło się sporo dobrze wykształconych osób, utalentowanych artystów i sportowców.
Możemy się tu pokusić o pewne założenia. Pokolenie Z często wyróżnia:
- otwartość na nowe możliwości,
- ambicja,
- gotowość do konfrontacji,
- indywidualizm,
- determinacja,
- elastyczność.
Pokolenie Z w pracy
Współcześni przedsiębiorcy cenią osoby młode za wspomnianą już łatwość w opanowaniu nowoczesnej technologii i dużą samodzielność w nauce. Oczywiście niektórzy zarzucają im leniwość czy roszczeniowość, ale większość z tych wchodzących na rynek pracowników, posiada inne atuty, których próżno szukać u starszej generacji.
Na wyjątkowość tego młodego pokolenia wpływa też fakt, że wybierając kierunek studiów,
większość z nich brała pod uwagę nie tylko własne zainteresowania i zdolności, ale też zapotrzebowanie rynku i przyszłość obranego zawodu. Wbrew powszechnym opiniom, ci młodzi ludzie cenią sobie tradycyjne wartości, ale kluczowe przy wyborze pracy są dla nich możliwości rozwoju, dobra atmosfera w zespole i jasno określone obowiązki oraz ścieżka kariery.
Wskazówki dla pracodawców zatrudniających młodych z pokolenia Z
Coś, co dla jednych jest zaletą, dla innych może być wadą. Z tego powodu pokolenie Z dla pracodawców może się wydawać nie lada wyzwaniem. Przedsiębiorcy narzekają na wysokie wymagania młodych pracowników i ich nielojalność. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że nie jest to wyłącznie winą tego pokolenia, a wynika zwyczajnie z niestabilności gospodarki i znajomości swoich praw.
Powstały więc już wskazówki dla właścicieli firm, którzy zatrudniają osoby z pokolenia Z, by jak najlepiej wykorzystać ich potencjał oraz przytrzymać u siebie na dłużej. Co powinni oni zrobić?
Po pierwsze, powinni oni pozwolić młodym pracownikom się wykazać. Mogą to zrobić, na przykład ogłaszając konkurs lub po prostu zostawiając wolną rękę przy realizacji kreatywnego zadania. Po drugie, warto by przełożeni zadbali o dobrze działającą komunikację wewnętrzną, np. grupę na Facebooku czy Whatsapp. I po trzecie warto już na samym początku ustalić jasny system premiowy, możliwości awansu i zapewnić regularne szkolenia.
Przyda się tu zmiana podejścia ludzi należących do nieco starszego pokolenia. Zamiast skupiać się na wadach pracowników, lepiej by dostrzegli oni ich zalety oraz potencjał i wykorzystali te informacje dla dobra całej firmy.